Aikido language

A
AiΚido (Αϊκίντο): Η οδός της αρμονίας του Κι.
Αikidoka (Αϊκιντόκα): Κάποιος ο οποιός εξασκείται στο Αϊκίντο.
Ai hanmi (Αϊ Χάνμι): Αρμονική στάση. Το ζευγάρι στέκεται αντικρυστά με το ίδιο πόδι μπροστά.
Ai uchi (Αϊ Ούτσι): Αμοιβαία (ταυτόχρονη) εξουδετέρωση.
Atemi (Ατέμι): Χτύπημα προκειμένου να αποσπάσει την προσοχή ή να βγάλει εκτός ισσοροπίας τον επιτιθέμενο, ώστε να εφαρμοσθεί επιτυχώς μια τεχνική.
B

Bokken (Μποκέν): Ξύλινο ξίφος, χρησιμοποιείται για εξάσκηση.
Budo (Μπούντο): Η οδός των Πολεμικών Τεχνών.
Bushido (Μπουσίντο): Η οδός του Πολεμιστή. Κώδικας τιμής. Τρόπος ζωής των Σαμουράϊ, στην φεουδαρχική Ιαπωνική κοινωνία.

C

Chudan (Τσούνταν): Μεσαίο επίπεδο.

D

Dan (Νταν): Διαβαθμίσεις επί της μαύρης ζώνης
Dojo (Ντότζο): Χώρος προπόνησης
Domo arigato gozaimashita (Ντόμο αριγκάτο γκοζάμαστα: Ευχαριστώ πολύ δάσκαλε. Λέγεται με ιδιαίτερη ευγενική χροιά στο τέλος της προπόνησης.
Dori (Ντόρι): Λαβή, πιάσιμο

E

Eridori: Κράτημα από το γιακά (κολλάρο του γκι) ή από το πέτο.

F

Fukushidoin (Φουκόσιντοϊν): Βαθμός βοηθού εκπαιδευτή.

G

Gedan (Γκένταν): Χαμηλό ύψος π.χ. Γκένταν ούτσι:χαμηλό/ή χτύπημα/περιοχή του σώματος.
Gi (Γκι): Φόρμα προπόνησης.
Go (Γκο): Πέντε (Αριθμητικό).
Gokkyo (Γκόκιο): Πέμπτος έλεγχος
Gyaku hanmi (Γιάκου χάνμι): Αντίθετη στάση. Οι εκπαιδευόμενοι κάθονται αντικρυστά με το αντίθετο πόδι εμπρός.

H

Hachi: Eight
Hakama: Ένδυμα παντελονιού, συνήθως μαύρου ή μπλε σκούρου χρώματος, το οποίο δίδεται στους Yudansha ή στους προχωρημένους στο Αϊκίντο μαθητές.
Hanmi: Πλάγια (τριγωνική) στάση (“Μισό σώμα”). Μπροστά είτε το αριστερό είτε το δεξί πόδι.
Hanmi handachi (Χάνμι χαντάτσι): Τεχνικές που γίνονται με τον Τόρι (αμυνόμενο) καθιστό και τον Ούκε (επιτιθέμενο) όρθιο.
Hara (Χάρα): Το κέντρο της ύπαρξης. Κάτω μέρος της κοιλιακής χώρας. Φυσικό και πνευματικό κέντρο. Κέντρο βαρύτητας ανθρώπινου σώματος. Η περιοχή κάτω από τον αφαλό. Το σημείο που εντοπίζεται το Κι.
Hidari (Xιντάρι): Αριστερά (Κατεύθυνση)
Hidari-hanmi (Χιντάρι-χάνμι): Αριστερή φυσική στάση.
Hiji (Χίτζι): Αγκώνας.

I

Iaido (Ιάϊντο): Η τέχνη τραβήγματος του σπαθιού.
Ichi (Ιτς): Ένα (Αριθμητικό).
Ikkyo (Ίκιο): Η πρώτη τεχνική, τεχνική αγκώνα.
Irimi (Ιρίμι): Είσοδος με το σώμα.
Iriminage (Ιρίμι νάγκε): Τεχνική ρίψης χρησιμοποιώντας διεισδιτική κίνηση.

J

Jodan (Τζόνταν): Ψηλότερο επίπεδο π.χ. τζόνταν τσούκι:χτύπημα στο πρόσωπο.
Jodori (Τζοντόρι): Αφοπλισμός σε επίθεση με Τζο (ραβδί).
Ju (Τζου): Δέκα (Αριθμητικό).
Jujinage (Tζούτζινάγκε): Τεχνική ρίψης με σταύρωμα των χεριών.
Jyo: Ξύλινο ραβδί.

K

Kaeshi waza: Counter techniques
Kaiten (Κάϊτεν): Περιστροφή
Kaitenage (Κάϊτενάγκε): Περιστροφική ρίψη.
Kamae (Καμάε): Στάση.
Kamiza (Καμίζα): Βωμός. Θέση στον χώρο (οικία/ντότζο) για τους θεούς. Σε αυτόν τον χώρο στο ντότζο τοποθετείται η εικόνα του ‘Ο Σενσέϊ.
Kata (Κάτα) (α): Ακολουθία κινήσεων.
Kata (Κάτα) (β): Ώμος π.χ. κάτα ντόρι: κράτημα του γκι στο ύψος του ώμου.
Keiko (Κέϊκο): Εξάσκηση, προπόνηση.
Ken (Κεν): Σπαθί.
Ki (Κι): Πνεύμα
Ki musubi (Κι μουσάμπι): Ανάμειξη ενέργειας.
Kohai: Μαθητής χαμηλότερου βαθμού
Kokyu (Κόκιου): Αναπνοή: Το Κι και οι κινήσεις του σώματος εναρμονίζονται μέσω του ελέγχου της αναπνοής.
Kokyunage) (Κόκιου νάγκε): Εκπνοή.
Koshi (Κόσι): Ισχύα, μέση
Koshinage (Κόσινάγκε): Ρίψη με την κίνηση των ισχύων/της μέσης
Kotegaeshi (κότεγκαέσι): Εξωτερική ρίψη καρπού. Τεχνική περιτσροφικής ρίψης.
Ku (κιου): Εννέα (Αριθμητικό).
Kubishime: Πνιγμός
Kyu (Kίου): Διαβάθμιση άσπρης ζώνης στο Αϊκίντο.

Q

Maai (Μάαϊ): Απόσταση μεταξύ επιτιθέμενου και αμυνόμενου που ετοιμάζεται για ρίψη. Υποδηλώνει αρμονία χώρου/σωστή απόσταση.
Marui (Μαρούϊ): Κυκλική κίνηση.
Menuchi (Μενούτσι): Χτύπημα στο κεφάλι
Misogiι (Μισόγκι): Εξαγνισμός.
Metsubushi (Μετσουμπούσι): Κατά λέξη “χτυπώντας στα μάτια”.
Migi-hanmi (Μίτσι χάνμι): Δεξιά φυσική στάση.
Mochi: Λαβή.
Mokuso: Διαλογισμός.
Morotedori (Μοροτε ντόρι): Επίθεση κρατώντας και με τα δύο χέρια το ένα χέρι του αμυνόμενου
Mune: Πέτο
Munedori: Κράτημα και των δύο πέτων ταυτοχρόνως, συνήθως με το ένα χέρι.
Musubi: Blending

N

Nage (Νάγκε): Ρίψη ή αυτός που εκτελεί την ρίψη.
Ni (Νι): Δύο (Αριθμητικό).
Nikkyo (Νίκιο): Δεύτερος έλεγχος.

O

Obi (Όμπι): Ζώνη.
Omote (Ομότε): Κίνηση προς τα εμπρός.
Onegai shimasu (Ονεγκάϊ Σιμάσου): Ευγενικός τρόπος να ζητήσεις κάτι. Λέγεται όταν κάποιος επιθυμεί να εξασκηθεί με έναν άλλον ή με το δάσκαλο. Επίσης λέγεται στο τέλος κάθε μαθήματος.
O-Sensei (Ο’ Σενσέϊ): Μεγάλος Δάσκαλος. Ο ιδρυτήςτου Αϊκίντο Μοριχέϊ Ουεσίμπα 1883-1969.

R

Randori (Ραντόρι): Επιθέσεις από πολλά άτομα.
Rei (Ρέϊ): Χαιρετισμός υπόκλισης.
Roku (Ροκού): Έξι (Αριθμητικό).
Ryokatadori (Ρίο κατα ντόρι): Πιάσιμο και των δύο ώμων.
Ryoku (Ριόκου): Ισχύς.
Ryote (Ριο τε): Και με τα δύο χέρια.
Ryotedori (Ριο τε ντόρι): Επίθεση στην οποία και οι δύο καρποί έχουν δεχθεί πιάσιμο από μπροστά.

S

San (Σαν): Τρία (Αριθμητικό).
Sankyo (Σάνκιο): Τρίτος έλεγχος.
Seiza (Σέϊζα): “Σωστό κάθισμα”. κάθισμα στα γόνατα (το πέλμα και τα δάχτυλα ευθυγραμμισμένα με το τατάμι, η πλάτη ίσια).
Senpai (Σενπάϊ): Μεγαλύτερου βαθμού μαθητής.
Sensei (Σένσει): Δάσκαλος, εκείνος ο οποίος έχει περπατήσει στο μονοπάτι.
Shi (Σι): Τέσσερα (Αριθμητικό).
Shichi (Σίτσι): Επτά Αριθμητικό).
Shidoin (Σιντόϊν): Διαβάθμιση εκπαιδευτών
Shihan (Σιχάν): Διαβάθμιση δασκάλων εκπαιδευτών.
Shihonage (σίχο νάγκε): Ρίψη προς τις τέσσερις κατευθύνσεις.
Shikko (Σίκο): Περπάτημα στα γόνατα.
Shodan (Σόνταν): 1ος βαθμός μαύρης ζώνης
Shomenuchi (Σομενούτσι): Κατακόρυφο χτύπημα στο κεφάλι.
Shugyo: Αυστηρή εκπαίδευση εξαγνισμού.
Sode: Μανίκι.
Soto (Σότο): Προς τα έξω (π.χ. σότο κάϊτε νάγκε: ρίψη προς τα έξω με περιστροφή).
Soto kaiten (Σότο κάϊτεν): Περιστροφική κίνηση εξωτερικά.
Sotodeshi (Σότο ντέτσι): Όχι εσώκλειστος μαθητής. (Βλ. επίσης Uchideshi).
Suburi (Σουμπούρι): Μία κίνηση που γίνεται με το boken ή το Jyo για ατομική προπόνηση.
Sumiotoshi (Σουμιο τόσι): Τεχνικής γωνιακής ρίψης.
Suwariwaza (Σουάρι ουάζα): Τεχνικές με τον Τόρι και τον Ούκε καθιστούς.

T

Tachiwaza (τάτσι ουάζα): Τεχνικές που ξεκινούν από όρθια στάση.
Taijutsu Τάϊ ζούτσου): Τεχνικές χωρίς όπλα.
Tai-no-henka (Τάϊ νο χένκο): Στροφή σώματος, άσκηση tenkan.
Taisabaki (Τάϊς αμπάκι): Η μελέτη των βηματισμών μιας τεχνικής.
Tanden (Τάντεν): Το σημείο κάτω από τον αφαλό.
Tanto (Τάντο): Μαχαίρι.
Te (Τε): Χέρι.
Tegatana (Τεγκατάνα): Χέρι λεπίδα.
Tenchinage (Τέτσι νάγκε): Ρίψη ουρανού και γης.
Tenkan: Περιστροφική κίνηση.
Tsuba (Τσούμπα): Χειροφυλακτήρας (στο Bokken).
Tsuka ((Τσούκα): Χειρισμός σπαθιού.
Tsuki (Τσούκι): Ώθηση, σπρώξιμο, γροθιά.

U

Uchi (Ούτσι): Εσωτερικό (π.χ. ούτσι κάϊτε νάγκε: ρίψη προς τα μέσα με περιστροφή). Επίσης “να χτυπήσω/επιτεθώ”.
Uchi kaiten (ούτσι Κάϊτεν): Περιστροφική κίνηση εσωτερικά.
Uchideshi (Ούτσι ντέτσι): Εσώκλειστος μαθητής. Ο μαθητής μαθαίνει ζώντας κοντά στο δάσκαλο (Βλ. επίσης Sotodeshi).
Uke (ούκε): Ο επιτιθέμενος ο οποίος επίσης δέχεται και την τεχνική.
Ukemi (Ουκέμι): Κυβίσθηση. Προς τα εμπρός. Η τέχνη του να λαμβάνεις την τεχνική/ρίψη.
Ura (ούρα): Κίνηση προς τα πίσω.
Ushiro (Ουσίρο): Πίσω.
Ushiro eridori (ουσίρο έριντορι): Πιάσιμο του γιακά (το κολλάρο του γκι) από πίσω.
Ushiro kubishime (Ουσίρο κουμπίσιμε): Πνιγμός από πίσω, με το ελέυθερο χέρι πιάνουμε τον καρπό του Tori.
Ushiro Ukemi (Ουσίρο Ουκέμι): Κυβίσθηση προς τα πίσω.
Ushiro ryokatadori (Ουσίρο ρίο κατα ντόρι): Πιάσιμο και των δύο ώμων από πίσω.
Ushiro ryotedori (Ουσίρο ριοτεντόρι): Πιάσιμο και των δύο καρπών από πίσω.
Ushirowaza (Ουσίρο ουάζα): Τεχνικές από οπίσθια θέση.

W

Waza (Oυάζα): Τεχνικές.

Y

Yokomenuchi (Γιόκο μενούτσι): Χτύπημα εξωτερικό κύκλικό, στο πλάγιο μέρος του κεφαλιού και στο ύψος του λαιμού.+
Υoko Ukemi (Γιόκο Ουκέμι): Πλάγια Κυβίσθηση.++++++++++++++++++++++++++++++
Yonkyo (Γιόνκιο): Τέταρτος έλεγχος.
Yudansha (Γιουντάνσα): Κάτοχος μάυρης ζώνης (βαθμού).

Z

Zabuton: Παραλληλόγραμμο μαξιλάρι για εξάσκηση Ζazen.
Zafu: Κυκλικό μαξιλάρι για εξάσκηση Ζazen.
Zanshin (Ζανσίν): Αδιάσπαστη συγκέντρωση.
Zazen (Ζαζέν): Διαλογισμός σε καθιστή θέση.

Aikido kanji

Aikido Glossary of Techniques

WAZA : TECHNIQUES

Omote Waza: A version of a technique in which nage enters in front of uke.

Ura Waza: A version of a technique in which nage enters behind uke.

Suwari Waza: Techniques performed when both nage and uke begin on their knees in Shikko.

Tachi Waza: Techniques performed when nage and uke are in a standing position.

Hamni Handachi: Techniques performed when nage begins in shikko and uke attacks from a standing position.

Ji Yuu Waza: Nage may perform any technique from uke’s attack.

Henka Waza: Nage switches from one technique to another. For example: ikkyo to kotegaeshi.

Kaeshi Waza: Uke counters or reverses a technique that nage tries to apply.

Ran Dori: Nage is attacked by two or more ukes.

Atemi: A feint or a movement by nage which makes uke react with a retreat or a defensive motion.
Atemi do not usually make hard contact with uke,
but they can help nage create and take advantage of an opening in uke’s attack.

Kihon Waza : Basic techniques from which all other techniques are derived.
Kihon waza are divided into katame waza and nage waza.

Katame Waza : Basic pinning and joint locking techniques. Literally, ‘stabilizing techniques’.

  • Ikkyo: The first pinning technique.
  • Nikkyo: The second pinning technique.
  • Sankyo: The third pinning technique.
  • Yonkyo: The fourth pinning technique.
  • Gokyo: A pinning technique to take away a weapon.

Nage Waza: Basic throwing techniques.

  • Irimi Nage:An entering throw in which nage’s arm lifts uke’s chin. (Often called the 20 year throw)
  • Hitoe Irimi Nage: A backhand version of irimi nage.
  • Shiho Nage: Literally the four direction throw. Nage brings uke’s hand to uke’s shoulder.
  • Kotegaeshi: Nage turns uke’s wrist out with fingers pointing to inside of uke’s elbow.
  • Gyaku Kotegaeshi: A reverse hand grip of kotegaeshi often done from a ryote tori attack.
  • Tenshi Nage: The ‘Heaven and Earth’ throw. One of nage’s hands goes up and in while the other goes down and out.
  • Kaiten Nage: The rolling throw. Nage gently places one hand on the back of uke’s neck and the other hand on one of uke’s wrists behind uke’s back forcing uke to bend over and roll.
  • Ude Kime Nage: Nage has one hand on uke’s wrist while the other arm extends under uke’s elbow.
  • Juji Nage: Nage has uke’s arms crossed with a hand on each wrist. Nage’s arms are not crossed.
  • Kaza Garuma: The windmill throw often done with a tsuki attack.
  • Kokyu Ho: Breathing and extrension exercise often done at the end of class.
  • Suwari Waza Kokyu Ho: Nage and uke start in seiza.
  • Morote Tori Kokyu Ho: Nage and uke start standing. Uke attacks with morote tori.
  • Kokyu Nage: A breath throw. If you don’t know the name of a throw, call it ‘Kokyu Nage’.
Oyo Waza: Non-Basic Aikido techniques based on Kihon Waza.
  • Okuri Irimi Nage: A version of irimi nage in which uke’s feet are swept out from under them.
  • Ude Hishigi Nikkyo: A joint lock on the elbow often used as a counter against tsuki with tanto (the wooden knife.) Also called Rokyo.
  • Ude Garami Nikkyo: A version of nikkyo in which nage has his or her arms crossed around uke’s wrist and elbow and leads uke around and down directly into a nikkyo pin.
  • Koshi Nage: Basic hip throw.

    Shiho Goshi: Koshi nage while holding shiho nage.
    Irimi Goshi: Koshi nage from irimi nage.
    Juji Goshi: Koshi nage from juji nage.
    Kote Hineri Koshi Nage: Koshi nage holding sankyo.
    Ko Goshi: Koshi nage with one arm over uke’s neck.
    Uki Goshi: Koshi nage using the front of the hip with one arm behind uke’s back.
    Hajiki Goshi: Push off the front of the hip not over the hip.
    O Goshi: A big koshi nage using a full hip turn.
    Tsuribe Goshi: Koshi nage with one hand at uke’s elbow.
    Tsuri Komi Goshi: Koshi nage with one hand on uke’s wrist.
    Kata Garuma: Koshi nage over the shoulders.
    Hizatate Kata Garuma: Koshi nage over the shoulders with one knee down.
    Ushiro Goshi: Koshi nage from behind uke using the front of the hip. Uke’s feet get swept out.

  • Otoshi: Drops.

    Tai Otoshi: Body drop with a straight projection.
    Sumi Otoshi: Corner drop with a projection angled behind uke.
    Aiki Otoshi: Drop uke belly up off the front of the hip.
    Hiki Otoshi: Pulling drop while grabbing uke’s wrist or arm.
    Kata Hiki Otoshi: Shoulder pulling drop.
    Kiri Otoshi: Cutting down on uke’s elbow drop.
    Uchi Otoshi: Atemi to uke’s face drop.
    Maki Otoshi: Wrapping drop while going down on one knee.
    Uki Otoshi: Drop over nage’s upright knee with the other knee down.
    Seio Otoshi: Shoulder drop. Nage goes down on one knee.